vrijdag 12 november 2010

Ding 16 Ontdek wat YouTube te bieden heeft

Als muziekliefhebber is YouTube helemaal mijn ding. Ik kan uren achter mijn pc zitten en genieten van de  vele video's die op YouTube zijn geplaatst. Er zit echter ook een hoop troep tussen, video's die het aanzien en horen niet waard zijn, maar als je goed zoekt kun je ook hele mooie opnamen vinden. Dit is ook het geval, althans dat is mijn mening, met de video van Deep Purple opgenomen tijdens een concert op 17 november 2009 in de Heineken Music Hall, waar ik zelf ook bij aanwezig was. Jaja Puntoren, dat was genieten, hoewel het niet het beste concert is wat ik van mijn helden heb gezien. Wel leuk om weer terug te zien. De beeldopnamen zijn weliswaar niet perfect, maar daar staat weer tegenover dat het geluid redelijk goed is. Ook heb ik een video uit 1993 op mijn blog geplaatst van het nummer Lazy. Omdat dit nummer van een officiële dvd is geplukt, is de geluidskwaliteit hiervan natuurlijk veel beter. In 1993 zat Ritchie Blackmore nog als gitarist in Purple en in de huidige bezetting is zijn plaats ruim 15 jaar geleden ingenomen door Steve Morse. Klinkt ook heel lekker, hoewel Blackmore altijd mijn favoriete Purplegitarist zal blijven, maar Morse vult het fantastisch in en is natuurlijk ook een geweldige gitarist. Mijn enthousiasme gaat geloof ik een beetje met me op de loop, ik moet natuurlijk ook nog iets melden over wat YouTube de bibliotheek kan bieden. Ik denk dan aan instructiefilmpjes m.b.t. het gebruik van de catalogus, rondleidingen door onze locaties, een promotiefilmpje waarom je lid zou moeten worden van Bibliotheek Kennemerwaard, waarbij je ook tevreden klanten een promotiepraatje kan laten houden, uitleg hoe je materialen kan reserveren, ook bij andere bibliotheken via onder andere zoek en boek zoals in het filmpje van Bibliotheek Waterweg, filmpjes van activiteiten etc. Overigens heb ik ook twee goede voorbeelden gezien van hoe het volgens mij niet moet. Het filmpje over de rondleiding in Bibliotheek Haaksbergen vind ik ronduit saai met een commentaarstem waar je bepaald niet enthousiast van wordt. Nog zo'n voorbeeld is de rondleiding door Bibliotheek Didam waarbij helemaal geen commentaar wordt gegeven. Voor ons als medewerkers van een bibliotheek misschien duidelijk genoeg, maar ik vraag me af of dit ook voor anderen geldt. Ik wil hier maar mee zeggen: als je het doet, doe het dan goed en laat anders maar zitten.

1 opmerking:

  1. Idd als je het doet, dan goed. Onlangs heb ik het maken van een virtuele rondleiding over onze afdelingen al aangekaart. Binnenkort zitten we om tafel om prioriteiten in wat allemaal wel en nog niet met 2.0. gedaan moet worden vast te stellen. Ideetjes zijn dus welkom.
    Ik zou jou wel willen vragen om af en toe een witregel in te passen in jouw blogtekst, dat maakt het voor de lezer wat prettiger om door te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen